تبخال تناسلی

تبخال تناسلی (Genital Herpes)

تبخال تناسلی یکی از شایعترین انواع بیماری های انتقال یابنده از طریق جنسی در خانم ها و آقایان است ... تابلوی بیماری بصورت ایجاد درد و خارش و سوزش در ناحیه تناسلی است اما عده ای از افراد مبتلا ، هیچ علائمی از تبخال ندارند این افراد هم می توانند واگیر داشته باشند و پارتنر خود را آلوده کنند. اگر چه خودشان بدون علامتند.

عامل ایجاد آن ویروس HSV می باشد. راه اولیه انتقال ، رابطه جنسی است اما پس از عفونت اولیه ، ویروس در بدن بصورت نهفته باقی می ماند و می تواند در سال چندین بار عود کند.

هیچ درمانی برای هرپس وجود ندارند. اما با دارو می توان علائم را کاهش داد و ریسک انتقال به افراد دیگر را کاست. کاندوم هم برای جلوگیری از انتقال کمک می کند.بیشتر افراد آلوده به HSV ، هرگز از ابتلا خود خبر ندارند. چون هیچ علائمی ندارند. گاه علائم خیلی خفیف و غیر قابل توجه است.

علائم اولیه بصورت درد یا احساس خارش در ناحیه ژنیتال، چند هفته بعد از تماس اولیه با پارتنر مبتلا می باشد. بعد از چند روز برجستگی های قرمز رنگ کوچک یا چند تاول سفید رنگ نازک بروز می کند که بزودی پاره می شوند و به زخم هایی که ترشح دارند یا خونریزی می کنند تبدیل می شوند و بالاخره زخم ترمیم شده و هیچ جایی باقی نمی گذارد.

در خانم ها سوزش ممکن است در ناحیه واژن ، دستگاه تناسلی خارجی ،باسن ، مقعد و یا دهانه رحم و در مردها در ناحیه پنیس ،بیضه، باسن ، مقعد، ران ها ، یا داخل مجرای ادراری بروز کند. مادامیکه شما زخم دارید، ممکن است ادار کردن دردناک باشد نیز ممکن است درد و حساسیت در ناحیه تناسلی را تجربه کنید، تا زمانیکه بیماری نمایان شود.

در مرحله بروز اولیه بیماری ممکن است علائم سرما خوردگی ، سردرد، درد عضلانی و تب و متورم شدن غدد لنفاوی کشاله ران را تجربه کنید.

عود شایع است.عود هرپس ژنیتال از فردی به فرد دیگر متفاوت است .بعضی افراد چندین بار در سال بیماری را تجربه   می کنند و در عده ای با گذشت زمان میزان عود کاهش می یابد.

فاکتورهای متعددی بروز بیماری را تحریک می کنند شامل:

• ترس

• بیماری

• جراحی

• پریود

کی به پزشک مراجعه کنید؟ به محض مشاهده ضایعه یا احساس ناراحتی

عامل بیماری:

دو نوع از (HSV) Herpes Simplex Virus  میتواند در ناحیه ژنیتال تبخال ایجاد کند.

HSV نوع اول: که عامل تبخال لب است ولی از طریق رابطه جنسی دهانی می تواند هرپس تناسلی هم ایجاد کند.

HSV نوع دوم: این نوع که معمولا" عامل هرپس تناسلی است و می تواند از طریق تماس پوست به پوست (حتی بدون وجود زخم باز) انتقال یابد خیلی شایع و بسیار مسری است.

بعلت اینکه ویروس خیلی سریع در محیط خارج از بدن می میرد، تقریبا" امکان انتقال آن از طریق توالت ، حوله و یا دیگر چیزهایی که توسط فرد آلوده استفاده شده است، غیر ممکن است

عوامل خطر

1-     زن بودن : خانم ها استعداد بیشتری به ابتلا نسبت به مردها دارند.احتمال انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی از مرد به زن خیلی بیش تر از زن به مرد است.

2-     داشتن پارتنر های متعدد: با اضافه شدن هر پارتنر جنسی احتمال ابتلا به هرپس ژنیتال اضافه می شود.

عوارض بیماری

1-     هرپس احتمال ابتلا شما را به دیگر بیماری های انتقال یابنده از طریق رابطه جنسی مانند AIDS را افزایش می دهد.

2-     آلوده شدن نوزاد حین زایمان از مادر آلوده که می تواند منجر به آسیب مغزی ، کوری و مرگ نوزاد شود.

3-     مشکلات مثانه : در عده ای از افراد مبتلا ، هرپس ناحیه اطراف مجرای ادرار را درگیر می کند که می تواند منجر به عفونت مثانه و یا احتباس ادرار شود.

4-     مننژیت

5-     عفونت متعدد خصوصا" در مردهایی که با مرد ارتباط جنسی مقعدی (anal sex) دارند.

6-     اگر احتمال ابتلا به هر یک از بیماری های انتقال یابنده از طریق ارتباط جنسی را در خود می هید.حتما" با پزشک متخصص مشاوره کنید.

تست های تشخیصی:

تست های مختلف وجود دارد که بهترین آن کشت ویروس از طریق گرفتن نمونه بافتی یا تراشیدن زخم در آزمایشگاه است.

هیچ درمان قطعی برای هرپس ژنیتال وجود ندارد. درمان با داروهای ضد ویروس سبب:

1-     بهبود سریعتر زخم ها در عفونت اولیه

2-     کاهش شدت علائم در دوره های عود

3-     کاهش دفعات عود

4-     کاهش دوره انتقال هرپس به دیگران شود.

این داروها معمولا" خوراکی و شامل : acyclovir ، famciclovir ، valacyclovir می باشند که باید توسط پزشک نسخه شوند و در موارد شدید ممکن است فرد نیاز به بستری در بیمارستان و درمان وریدی داشته باشند.

زمان انتشار: يكشنبه 07 ارديبهشت 1393 (3 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۰۷۹۰